Een procedure tegen een uitkeringsinstantie, zoals het UWV, een gemeente of de Sociale Verzekeringsbank (SVB), bestaat uit verschillende stappen. Hieronder vindt u stapsgewijs een uitleg van al deze stappen. Als u een van onze uitkeringsadvocaten inschakelt hoeft u dit niet te lezen, zij nemen u al het werk uit handen. Neem daarvoor direct contact met ons op. U kunt ons bellen of het contactformulier (rechts hiernaast) invullen. Wij nemen dan snel contact met u op.
Door het inschakelen van een uitkeringsadvocaat is de kans groter dat u uw uitkeringsaanspraak behoudt of in aanmerking komt voor een hogere uitkering. Verder bepleiten zij uw zaak tijdens een zitting bij de rechter en kunnen zij u helpen bij het vergaren van (medisch) bewijs door bijvoorbeeld het laten verrichten van een onafhankelijk belastbaarheidsonderzoek.
Wanneer vangt de procedure aan tegen UWV, gemeente of SVB?
De mogelijkheid om een juridische procedure te voeren tegen een uitkeringsinstantie, begint zodra u een beslissing krijgt waartegen u bezwaar kunt maken. De aanleiding kan van alles zijn. U kunt bijvoorbeeld een besluit krijgen nadat u op het spreekuur bent geweest van de verzekeringsarts van het UWV of nadat de gemeente u (tevergeefs) heeft verzocht om inlichtingen te verstrekken. De reden wordt altijd vermeld in de brief die u krijgt en daarbij wordt u ook een bepaalde tijd gegund om te reageren op het besluit. De termijn die hier meestal voor staat is 6 weken.
Let wel op: de bezwaartermijn is een harde termijn; als u te laat het bezwaarschrift opstelt of een advocaat inschakelt, mag de instantie uw bezwaren naast zich neerleggen. Dit wordt ‘niet-ontvankelijkheid’ genoemd.
Schrijven van een bezwaarschrift
De volgende stap is dat er een bezwaarschrift wordt opgestuurd naar het bestuursorgaan in kwestie, bijvoorbeeld het UWV of de gemeente.
Het bezwaar moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:
- uw naam- en adresgegevens (NAW)
- datum en ondertekening (van u of uw advocaat)
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt
- de redenen (gronden) waarom u het niet eens bent met de beslissing
Als het bezwaarschrift niet aan deze eisen voldoet, hoeft de uitkeringsinstantie het wederom niet in behandeling te nemen (niet-ontvankelijkheid). Om te voorkomen dat de termijn wordt overschreden is het aan te raden om zo snel mogelijk na ontvangst van een termijn, een advocaat in te schakelen. De advocaat houdt de termijn scherp in de gaten voor u en zorgt ervoor dat alles tijdig wordt ingediend.
De advocaat zorgt vervolgens voor een juridisch goed onderbouwd bezwaarschrift. Als u bewijsstukken heeft, zoals bijvoorbeeld een verklaring van een arts of een overzicht van uw bankafschriften, stuurt de advocaat ook kopieën van die stukken mee met het bezwaarschrift.
Waar moet het bezwaarschrift naar toe worden gestuurd?
Het bezwaarschrift moet worden gestuurd naar de gemeente of instantie die het besluit heeft genomen. Dit staat altijd aangegeven in de brief die u heeft gekregen.
Hoorzitting / medische herkeuring
Afhankelijk van uw uitkering en de instantie die het beoordeelt, kan u worden opgeroepen voor een hoorzitting. Dit kan bijvoorbeeld een hoorzitting zijn van een gemeente, waarbij het bezwaar aan een advies- of bezwaarschriftencommissie wordt voorgelegd. U krijgt daarbij ook de gelegenheid om uw bezwaren mondeling toe te lichten. Het kan ook zijn dat u wordt opgeroepen voor een hoorzitting bij het UWV. Dit is een spreekuur van het UWV waarbij er een medische herkeuring wordt gedaan.
Beslissing op bezwaar
Na een eventuele hoorzitting gaat de uitkeringsinstantie opnieuw kijken naar het genomen besluit. Dit wordt een heroverweging genoemd. Hierbij wordt gekeken naar uw bezwaren, de meegestuurde stukken, de al bekende feiten en de bevindingen tijdens de hoorzitting. Vervolgens wordt de wet opnieuw toegepast en daarop volgt een nieuw besluit: de beslissing op bezwaar. De uitkeringsinstantie stuurt dit besluit naar u of uw advocaat. De advocaat stuurt het vervolgens naar u door en tegen dit besluit staat een termijn open om tegen het besluit in beroep te gaan bij de rechtbank, het zogenaamde beroep.
Wanneer vangt de procedure aan bij de rechtbank?
De termijn om een procedure bij de rechtbank in te stellen is meestal 6 weken en vangt aan na dagtekening van de beslissing op bezwaar door de overheidsinstantie. De manier om het beroep aanhangig te maken is door het schrijven van een beroepschrift.
Schrijven van een beroepschrift
Net als het bezwaarschrift dient het beroepschrift minimaal te bevatten:
- uw naam- en adresgegevens (NAW)
- datum en ondertekening (van u of uw advocaat)
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt (beslissing op bezwaar)
- de redenen (gronden) waarom u het niet eens bent met de beslissing op bezwaar
Ook voor het schrijven en indienen van het beroepschrift is het inschakelen van een advocaat een goed idee. De advocaat stuurt meestal alvast een pro-forma (voor de vorm) beroepschrift naar de rechtbank om de termijn te redden. Vervolgens wordt het beroepschrift aangevuld met de inhoudelijke bezwaren tegen het besluit. Ook kunt u met het beroepschrift weer bewijs meesturen om uw zaak extra te onderbouwen. Uiteraard zal de advocaat precies weten op grond van welke stukken of gegevens uw zaak de meeste kans van slagen heeft.
Waar moet het bezwaarschrift naar toe worden gestuurd?
Als u in beroep gaat tegen een besluit van de lagere overheid, bijvoorbeeld de gemeente, dan is de plaats waar de uitkeringsinstantie zich bevindt, bepalend voor de vraag bij welke rechtbank u uw beroepschrift moet indienen. Het kan ook zijn dat uw eigen woonplaats doorslaggevend is voor de vraag welke rechtbank bevoegd is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij besluiten van de Belastingdienst of het UWV. Als u twijfelt waar u het beroepschrift naar toe moet sturen, neemt u dan contact op met een advocaat.
Zitting bij de rechtbank
Nadat het beroepschrift is ingediend, ontvangt u van de rechtbank een brief met een tijd, plaats en datum waarop de behandeling van het beroep zal plaatsvinden. Als u een advocaat in de hand heeft genomen, zal de advocaat de datum in de gaten houden en met u meegaan naar de rechtbank. Tijdens de zitting van de rechter zal de advocaat het woord voor u doen of, indien u dat wenst, kunt u zelf ook het 1 en ander toelichten. De rechter zal vragen stellen aan de betrokken partijen en de gelegenheid geven om over en weer op de argumenten van de partijen in te gaan. Vervolgens wordt de zitting gesloten.
Uitspraak in beroep
De rechtbank gaat na het sluiten van de zitting in beraad en doet normaal gesproken binnen 6 weken een schriftelijk uitspraak in de zaak. In spoedeisende of in niet al te ingewikkelde zaken komt het ook voor dat de rechter al meteen na afloop van de zitting een uitspraak doet. U krijgt de uitspraak vervolgens thuisgestuurd. Tegen de uitspraak van de rechtbank staat nog 1 procedure open als u het niet eens bent met de uitspraak, namelijk het hoger beroep bij de Centrale Raad van Beroep (CRvB) in Utrecht.
Het hoger beroep bij de Centrale Raad van Beroep
Als u het niet eens bent met een rechterlijke uitspraak op het gebied van uitkeringen & sociale zekerheid, dan kunt u hiertegen hoger beroep instellen bij de Centrale Raad van Beroep. Voor het hoger beroepschrift gelden dezelfde eisen als het beroepschrift dat bij de rechtbank wordt ingediend en ook de termijn voor het indienen van processtukken is hetzelfde (6 weken). Let wel, als u hoger beroep instelt, is er al 3x door andere instanties gekeken naar uw bezwaren (2x door het bestuursorgaan en 1x door de rechtbank). Derhalve is het zinvol om door een advocaat te laten beoordelen welke juridische argumenten nog kunnen worden aangevoerd. De advocaat zal net als bij de beroepsprocedure zorgdragen voor een tijdige indiening en met u meegaan naar de zitting om een mondelinge toelichting te geven op uw zaak. De CRvB doet na het sluiten van de zitting binnen een termijn van 6 weken uitspraak.